A gyerekeknél és felnőtteknél egyaránt nagyon fontos az íróasztalnál, számítógépnél és a gépkocsiban való ülés.Előszeretettel használják az előre dőlt (kyfótikus), helytelen testhelyzetet, amikor a medence hátra fele billen, így a csigolyák első felülete nyomás alatt van, valamint a csigolyák hátsó felületén az inak, ínszalagok megnyúlnak. Ez néhány órai ülés után fáradékonyságot idéz elő, a vérkeringés nem kielégítő.
Az egyenes testtartás se ajánlott, mert hosszú távon nem tűrhető. Jogos a kérdés, "és akkor mi a megoldás ", ha naponta 8 - 10 órát ülünk, autózunk. Szükségessé válik egy olyan szék használata, amely a gerincoszlopot egy olyan pozícióban tartja, amely a legkényelmesebb.
Ajánlott az olyan ülő alkalmatosság, amelyik derék táji támasszal van ellátva és az ülőkéjének 30 fokos dőlés szöge, legyen, ezáltal stabilabban tartja a lombális (derék táji) szakaszt.(lásd 8 ábra).
- A. Egyenes testtartás, egyenlő hatás a csigolyákra - fárasztó ezért helytelen
- B. Beállított háttámla, előre hajolt állapot, lombális csigolyákra egyenlőtlen nyomás - fárasztó hosszú távon fájdalmas
- C. Beállított háttámla, lombális csigolyára egyenlőtlen erőhatás, a csigolya elülső felén nagyobb a rá hatóerő.
- D. Helyes testtartás, derék táji szakasz kipockolva, csigolyákra egyenletes erőhatás, hosszú távon se fárasztó.
Autózás esetén ennek még nagyobb fontossága van. Gyorsuláskór, fékezéskor, kanyarokban a gerincre ható külső erők aránylag elenyészők. Nem szabad figyelmen kívül hagyni viszont azokat a sokkszerű külső hatásokat, amelyek egy hirtelen fékezés esetleg ütközés során, gerincre ártalmas lehet. Az autó ülésének szerkezeti formája, valamint a vezető test helyzete vezetés közben, nagyon fontos a gerinc csigolyákra gyakorolt hatás szempontjából. A szék támlájának a helytelen beállítása, esetleg merev testtartás következtében a gerinc egy kyfótikus görbületet vesz fel, ami hosszú távon (hónapok) esetleg a gerinc szerkezeti deformitásához is vezethet.
A volán mellett az optimális testhelyzet a következő: a szék támláját úgy kell beállítani, hogy a törzs és a combok között 110 - 120 fok legyen. (lásd 8 ábra). A rajzon tükröződik, hogy a D helyzetben (helyes testtartás) a csigolyára ható külső erők egyenletesen oszlanak el és a szék támlája (ami 20-30 fokra van megdöntve) közel 30% a test súlyából átvesz. Ajánlatos a lombális görbület alá egy kis párnát tenni, különösen a busz, kamion sofőrök és a traktoristák esetében. (merevebb járművek)
Az 8/A Rajzon grafikailag is megjelenítem a volán mögött a helyes, illetve helytelen testtartás következményeit a lumbális (derék) szakaszra nézve. Az „A” helyzetben a lumbális csigolyák igénybe vétele és a rá ható erők jóval nagyobbak, mint a helyes ülés helyzetkór. Az 8/B helyzetben a csigolyákon az erő behatás egyenletes.
- A. Beállított háttámla, lombális csigolyára egyenlőtlen erőhatás, a csigolya elülső felén nagyobb a rá hatóerő.
- B. Helyes testtartás, derék táji szakasz kipockolva, csigolyákra egyenletes erőhatás, hosszú távon se fárasztó.
Bövebb informáciok a https://www.facebook.com/gyogytornamindenkinek/
KEZELÉSEK RÉTSÁGON - MAGÁN RENDELŐMBEN
ELŐZETES EGYEZTETÉSSEL - TELEFON 0620 - 3349492